اهمیت فضای داخلی خودرو   (بخش کفپوش)

در دنیای امروز خودرو نقشی اساسی در زندگی روزمره ما دارد ، نقشی که غیر قابل نادیده گرفتن است ، ما ساعت های متمادی را در داخل خودرو می گذرانیم، با خودرو به مسافرت و مهمانی می رویم با دوستان  و همکاران خود داخل خودرو جلسه می گذاریم و… خلاصه اینکه خودروی ما بخشی از شخصیت ما را نشان خواهد می دهد .

فضای داخلی خودرو همواره بایستی یک فضای دلنشین ، زیبا و موجب آسایش و آرامش راننده و بقیه سرنشینان باشد ، ممکن است راننده و بقیه سرنشینان تا چندین ساعت را در طول روز داخل  خودرو سپری کنند ، داخل خودرو از نوشیدنی ها و خوراکی ها استفاده کنند و بچه ها در محیط داخل خودرو مشغول بازی باشند . بخصوص در شهرهای بزرگ ، مشاغل خاص یا مسافرت ها ممکن است یک راننده بصورت روزانه و مداوم چندین ساعت را داخل خودروی خود سپری کند به عنوان مثال اگر شما روزانه زمانی حدود 3 ساعت را در خودرو سپری می کنید این زمان در طول یکسال با 45 روز برابری می کند و این یک زمان بسیار طولانی است لذا اهمیت فضای داخلی و آسایش سرنشینان از ارزش ویژه ای برخوردار است و توجه به زیبایی و آسایش فضای داخلی خودرو از فضای داخل منزل به هیچ عنوان نباید کمتر باشد .

بنابراین فضای داخلی باید به گونه ای باشد تا یک آسایش نسبی را برای سرنشینان و بخصوص راننده در این مدت نسبتاً طولانی فراهم کند .

نقش یک کفپوش مناسب در فضای داخلی خودرو

یک کفپوش مناسب در خودروی شما از چندین جهت اهمیت دارد ما در این مطلب به مهمترین جنبه های آن خواهیم پرداخت و امیدواریم بتوانیم شما را برای تهیه یک کفپوش خوب و مناسب راهنمایی کنیم .

نقش بهداشتی و حفاظتی کفپوش

یک کفپوش مناسب برای محافظت از کف وسیله نقلیه در برابر گرد و غبار، گِل ، تکه‌های غذا ، قطرات نوشیدنی ، ذرات برف و باران و… که بصورت اتفاقی ، خواسته یا ناخواسته در کف خودرو ریخته‌ می شود یک محافظ کاربردی است. هر یک از موارد گفته شده در دراز مدت ممکن است باعث ایجاد کثیفی ، بوی نا مطبوع ، رنگ  و… بشود .

این قسمت از اهمیت یک کفپوش برای مناطق دارای بارش و خانواده های که بچه هایی کم سن و سال و بازیگوش دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است .

کثیفی فضای داخل خودرو نه تنها باعث ایجاد محیطی نامطلوب و بوی نامطبوع می شود حتی ممکن است در مواردی باعث ایجاد زمینه رشد میکروب های مضر شود . میکروب ها از راه تنفس و گرد و غباری که گاهاً در داخل فضای خودرو بلند می شود، ممکن است بداخل ریه ها رفته و باعث مریضی سرنشینان شوند .

بنابراین یک کفپوش خوب می تواند یک شرایط بهداشتی مناسب را برای راننده و سرنشینان فراهم نماید .

با هر هدفی که اقدام به نصب کفپوش یا فرش خودرو کنید، چه برای رفاه و زیبایی خودرو باشد یا تمیز نگه داشتن و رعایت بهداشت، در واقع سلامت فیزیکی وسیله نقلیه خود را نیز تضمین کرده‌اید.
بله! درست است! در دراز مدت کفپوش خودرو می‌تواند از هزینه‌های جانبی نگهداری خودروی شما نیز بکاهد.
کف خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین محسوب می‌شود. همین قاب آهنی است که بار کل ماشین و افراد نشسته در آن را بر دوش می‌کشد.
گاهی اوقات، آب و رطوبت انباشته شده بین کفپوش و کف خودرو ، آنقدر باقی می‌ماند که منجر به زنگ زدگی، بوی بد، کپک و رشد سایر باکتری‌های مضر می‌شود. به علت فضای بسته خودرو ممکن است این رطوبت برای مدت طولانی باقی بماند و به همین سادگی یک محیط ناسالم ایجاد می‌شود که هم عمر مفید خودرو را کم می‌کند و هم موجب بیمار شدن سرنشینان می‌شود.
زندگی مدرن، آنقدر به مالک خودرو فرصت و زمان آزاد نمی‌دهد که بتواند هر روز دستی به سر و روی خودرو بکشد، گاهی شاید حتی در طول ماه هم فرصت نشود که بتوانید بیرون و درون خودروی خود را تمیز کنید.
بنابراین آلودگی‌ها فرصت کافی دارند تا به بدنه و کف خودروی شما آسیب بزنند و در داخل محیط سرد و مرطوب خودرو رشد کنند. راهکار پیشگیری از این اتفاق نامطلوب، انتخاب یک کفپوش خوب است که با کمک آن می‌توان از تجمع گرد و غبار، آب و رطوبت در فضای داخلی خودرو جلوگیری کرد.

نقش کفپوش در  زیبایی خودرو

طرح و نقش کفپوش خود به تنهایی نقشی بسیار مهمی در زیبایی فضای داخلی خودرو دارد این زیبای جدای از زیبای رنگ کفپوش است ، رنگ کفپوش و هماهنگی آن با دیگر اجزای داخلی کابین ( یا همان ست کردن ) ، زیبایی بصری فضای داخلی خودرو را چند برابر می کند .

تطابق رنگ کفپوش با روکش صندلی  ، بالشتک ، داشبورد ، سردنده ، دورفرمان و… نقش بسیار زیادی در اسپرت کردن و زیبایی داخل خودرو دارد .

اهمیت یک کفپوش زیبا از روکش صندلی و… بیشتر باشد کمتر نیست ، هر چند ممکن است بعضی ها آن را نادیده بگیرند و تنها زمانی که بفکر فروش خودرو می افتند و برای افزایش مشتری پسندی خودروی خود  اقدام به خرید یا تعویض کفپوش خودرو کنند . اقدامی که واقعاً تاثیر گذار است و باعث مشتری پسندی بیشتر خودرو می شود .

برای درک بهتر مطلب در ادامه تعدادی تصویر از داخل کابین یک خودرو با کفپوش های متنوع را می بینیم و تفاوت  ها را حس می کنیم :

همان طور که دیدید رنگ یک کفپوش خوب چقدر باعث زیبایی بیشتر داخل خودرو و جذابیت آن می شود .

 

 

نقش کفپوش در  آسایش راننده و امنیت رانندگی

 کفپوش‌ها نه تنها گرد و خاک کفش‌ها را می‌گیرند تا در اتاق خودرو پخش نشود بلکه در راحتی رانندگی نیز نقش دارند .

کغپوش نه تنها جنبه زیبایی دارد بلکه نقش مهمی در راحتی پاها و جلوگیری از خستگی آنها هنگام رانندگی ایفا می‌کنند. وقتی یک کفپوش به درستی نصب شده باشد ، و زیر پای راننده سر نخورد، جنس آن نرم و مناسب باشد، پاها در هنگام رانندگی کمتر خسته می‌شوند.

 

نویسنده : حسام شاد