انواع خودرو در بازار ایران از نظر شاسی و بدنه

کارخانه ها و موسسات بین المللی  همواره خودروها را بر اساس معیارها و استانداردهای مختلفی طبقه بندی می کنند ، این معیارها و استانداردها بسیار متنوع بوده و گاهاً بنظر میرسد متناقض هستند ، این معیارها بیشتر بر اساس: نیاز، تنوع تولید، شرایط محیط، جغرافیای منطقه و سلایق مشتریان می باشد .

در این نوشته ما سعی کردیم خودروها را بر اساس آنچه در بازار ایران و سلیقه مشتریان ایرانی هست طبقه بندی کنیم و در عین حال کلاس های مشابه بین المللی را برای آن تا حدی مشخص کنیم .

  • خودروهای کوچک شهری ( City Cars و Super mini )

مهمترین شاخصه این دسته از خودروها ابعاد کوچک یا خیلی کوچک آنها می باشد. این خودروها با مشخصه های قیمت مناسب ، مصرف کم ، ابعاد کوچک ، قدرت و شتاب کم، وزن کم ، پارک راحت و کم جا و مناسب تردد در داخل شهرها ساخته می شوند، این کلاس از خودروها نمونه تولید داخل ندارد و از  مشهورترین نمونه های موجود در بازار ایران می شود به MVM 110  و Hyundai i10 و Hyundai i20 اشاره کرد .

مهمترین اشکال این نوع از خودروها فضای کم برای همه سرنشینان و بخصوص سرنشینان عقب و فضای بسیارکم صندوق عقب می باشد البته که این موارد برای تردد داخل شهر و زمانهای کوتاه خیلی نگران کننده نیست .

در آینده با افزایش ترافیک و هزینه سوخت، تولید و مشتری پسندی این خودروها در سطح بین المللی افزایش پیدا خواهد کرد .

این کلاس از خودروها برای تولیدکنندگان خودروهای برقی خیلی مورد توجه بوده و اکثر تولیدات این کمپانی ها در این کلاس می باشد .

  • خودروهای هاچبک (Hatchback)

محبوب ترین نوع خودرو در بین قشر جوان ایرانی از این کلاس می باشد . این دسته از خودروها جزء خودورهای شهری به حساب آمده و با همان مشخصه ها ولی کمی بزرگتر و پرقدرت تر هستند و طبیعتاً بقیه شاخصه های خودروهای کوچک شهری را نیز با مقداری تفاوت دارا می باشند .

مهمترین شاخصه این نوع از خودروها شکل شیشه عقب و صندوق می باشد ، بطوریکه صندوق عقب در امتداد شیشه بوده و خودرو فاقد صندوق عقب مجزا از کابین می باشد و درب صندوق به همراه شیشه عقب باز می شود .

مهمترین اشکال این نوع از خودروها فضای کم برای سرنشینان عقب و فضای کم صندوق عقب می باشد .

از مهمترین نمونه های تولید داخل این کلاس از خودروها می توان به پژو 206 ، 207 و پراید هاچبک و تیبا 2 اشاره کرد .

 

  • خودروهای سدان (Sedan )

شاید محبوب ترین کلاس خودرو در سطح جهان  خودروهای سدان  باشند و تقریباً تمام کمپانی  های تولید کننده خودرو در این کلاس  خودروهای را تولید می کنند .

این کلاس از خودروها با نام  صندوقدار و یا خودرو خانواده  نیز مشهور می باشند و نسبت به خودروهای هاچبک دارای فاصله بیشتری بین محورهای عقب و جلو هستند، این امر فضای بیشتری را برای داخل کابین فراهم می کند .

این خودروها دارای  سه قسمت کاملا مشخص می باشند 1- دماغه ( کاپوت جلو) 2- کابین 3-صندوق عقب، درب صندوق متفاوت از خودروهای هاچبک بصورت مجزا باز و بسته می شود و قسمت صندوق دارای فضای بیشتری می باشد .

از مهمترین نمونه های تولید داخل این کلاس از خودروها می توان به پژو 405  ، پژو پارس، سمند ، سمند سورن ، دنا و دنا پلاس اشاره کرد.

خودروهای سدان خود دارای دو دسته هستند، که دسته دوم از دسته اول کوچکتر و در واقع همان خودروهای خانواده هاچبک هستند که قسمت صندوق به آن اضافه شده است و فضای داخل کابین کوچکتری دارند ، این کوچکتر بودن فضای داخل بیشتر در قسمت عقب احساس می شود، این دسته معمولا نسبت به دسته اول دارای موتوری ضعیف تر و مصرف سوخت کمتر می باشند ، این خودروها بیشتر مناسب تردد در شهرها هستند و می توان آنها را خودروهای اقتصادی دانست .

از مهمترین نمونه های تولید داخل این دسته از کلاس خودروهای سدان  می توان به پژو 206 SD  و207SD ، پراید صندوق دار و تیبا صندوق دار اشاره کرد.

 

  • خودروهای کراس اوور (Crossover)

یکی از جدیدترین کلاس های بدنه خودرو می باشد و در واقع همان خودروهای هاچبک اما کمی بزرگتر  و با شاسی بلندتر می باشد . البته می توان آنها را شاسی بلند های کوچک نیز دانست .

این کلاس از خودروها  بازار پسندی بسیار مناسبی دارد  و معمولا قیمت مناسب تری هم نسبت به خودروهای  شاسی بلند دارند  . داخل کابین فضای مناسبی دارد و فضای صندوق نیز نسبت به خودروهای هاچبک بزرگتر و از خودروهای سدان کوچکتر  است . با توجه به ارتفاع بیشتر از سطح زمین دید بهتری را به راننده و دیگر سرنشینان می دهد و نسبت به بقیه کلاس ها برای سالمندان مناسب تر است .

قابلیت آفرود کمی دارد و بیشتر برای جاده های آسفالت و شهری طراحی شده است .

از مهمترین نمونه های مونتاژ داخل این کلاس از خودروها می توان به پژو 2008  اشاره کرد .

 

  • خودروهای کوپه (Coupes)

این کلاس از خودروها  شامل خودروهای اسپرت و پرقدرت و شبیه به کلاس سدان اما با ظاهری زیباتر و معمولا سقف و ارتفاع کوتاهتر و جذاب تری می باشند و این کلاس از خودروها دارای دو دسته دو درب و چهار درب می باشد .

در مقایسه با کلاس سدان این دسته از خودروها معمولا دارای موتوری قدرتمندتر و ارتفاع کمتری می باشند و قابلیت آفرود و خارج از جاده آسفالت را دارا نمی باشند ، حتی ممکن است برای عبور از دست اندازهای شهری نیز گاهاً با مشکل مواجه شوند، دارای قیمت بیشتری هستند و مصرف سوخت بیشتری دارند .

این کلاس از خودروها نمونه تولید داخل  ندارند اما شاید طراحان خودروهای تارا و شاهین تا حدی سعی کرده اند در ظاهر شباهت های را به این کلاس ایجاد کنند .

از نمونه های خارجی موجود در بازار داخلی نیز می توان به مازراتی Maserati granturismo stradale و بی ام وی bmw i8   اشاره کرد .

 

  • خودروهای شاسی‌بلند (SUV)

این کلاس از خودروها یکی از محبوب ترین کلاس های بدنه خودرو در سال های اخیر می باشد و در مقایسه با کلاس کراس اوور معمولا دارای بدنه ای بزرگتر، موتوری با قدرت تر و مصرف بیشتر می باشند ، بعضی از این خودروها دارای ظرفیت بیشتری برای سرنشین داخل کابین خود می باشند .

این کلاس از خودروها، خود دارای دو نوع می باشد 1- تک دیفرانسیل 2- دو دیفرانسیل

دو دیفرانسیل ها دارای قابلیت آفرود و عبور از مناطق  صعب العبور خوبی می باشند و حتی در مورد نمونه های از این دسته می توان گفت کاملا برای آفرود طراحی شده اند، این خاصیت باعث شده است تعدادی از این خودروها برای کاربری های غیر عادی و خاص مورد استفاده قرار بگیرند مثل آمبولانس و کاربری های نظامی .

تویوتا لندکروزر ، لندروور دیسکاوری ، تویوتا پرادو از این نمونه ها هستند .

مهمترین ایراد این کلاس از خودروها مصرف زیاد سوخت و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری  می باشد .

این نوع از خودروها نمونه تولید داخل  ندارند.

 

  • خودروهای وانت پیکاپ (Pick Up Truck)

این کلاس از خودروها دارای قابلیت دوگانه بار و سرنشین می باشد و شاید بتوان آن را کاربردی ترین کلاس خودرو دانست . این خودروها دارای فضایی مناسب در قسمت عقب برای حمل بار می باشد و در داخل کابین نیز دارای فضای مناسب برای سرنشینان می باشد .

دارای موتورهای پرقدرت و ارتفاعی مناسب برای آفرود و عبور از مناطق صعب العبور می باشد . در بین تمام کلاس های بررسی شده خودروهای این کلاس دارای قویترین موتورها می باشند .

مهمترین اشکال این کلاس از خودروها موتورهای پرمصرف و هزینه نگهداری  بالای آن می باشد.

بیشتر مدل های تویوتا هایلوکس مهمترین نوع از این خودروها در بازار داخل می باشد.

وانت جک J8 ، وانت  KMC از نمونه های مونتاژ داخل هستند .

 

کمپانی های معتبر خودرو سازی دنیا در تقسیم بندی انواع خودرو در بازار ایران از نظر شاسی و بدنه کلاس های دیگری را نیز در نظر می گیرند مثل:

استیشن (Station Wagon)

ون  (Van car)و مینی ون ( (MPV

خودروهای بدون سقف (کابریولت)  (Cabriolet)

گرندتورر (Grand Tourer & Grand Tourismo)

ابرخودروها (Super cars) 

و

اما با توجه به اینکه این کلاس از خودروها در بازار ایران وجود ندارد یا به ندرت دیده می شود بنابراین ما در این نوشته به آنها نمی پردازیم .

 

نویسنده : حسام شاد